Lucrul de acasă vs. lucrul de la birou
În România, conceptul de work from home (lucru de acasă) a luat amploare în perioada pandemiei de COVID 19, când foarte multe companii, pentru a-şi putea continua activitatea, au fost forţate să adopte această modalitate de lucru. Cu toate că măsurile de protecţie s-au relaxat foarte mult, o mare parte dintre angajaţi preferă să continue lucrul de acasă, în timp ce companiile ar vrea să aducă la sediu cât mai mulţi dintre angajaţii săi.
Există o diferenţă cheie între lucrul de acasă şi munca de la birou, iar aceasta constă în faptul că prima variantă îi oferă angajatului mai multă libertate şi flexibilitate. În schimb, munca de la sediul companiei le oferă angajaţilor posibilitatea de a socializa şi de a interacţiona faţă în faţă cu colegii. Interacţiunile spontane dintre angajaţi, o cultură comună care să fie fundaţia grupului de lucru, creşterea şi învăţarea împreună, toate acestea sunt elemente care contribuie la performanţă şi împlinirea profesională.
Lucrul de acasă, aspecte pro
Angajaţii pun tot mai mult accentul pe echilibrul dintre viaţa profesională şi viaţa privată. Acest aspect implică şi faptul că nu mai sunt dispuşi să petreacă foarte mult timp în trafic, timp pe care îl consideră pierdut, un timp pe care l-ar putea cheltui într-un mod productiv. Prin urmare, lucrând de acasă i se oferă posibilitatea să câştige acel timp. Tot legat de trafic, mai sunt şi alte beneficii ale lucrului de acasă, atât pentru angajaţi, cât şi pentru angajatori. Prima categorie poate face economii în ceea ce priveşte banii cheltuiţi pe navetă sau pe mancarea în oraş, în timp ce firmele pot să economisească sume considerabile nemaiavând cheltuieli cu energia electrică, chiria spaţiului plus alte aspecte ce ţin de administrarea unui sediu de birouri. Un alt câştigător important al acestui mod de lucru este chiar Planeta noastră deoarece, fiind mai puţine automobile în trafic, automat scade şi amprenta de carbon.
Fiecare angajat care alege să lucreze de acasă îşi poate amenaja oaza de confort care să îl ajute în creşterea productivităţii. Am mai scris într-un articol trecut că sunt diferite tipologii de angajaţi, unii preferă liniştea, alţii se simt confortabil şi într-un spaţiu cu dinamică, alţii vor birouri mai pline de culoare, alţii preferă culorile neutre, poate alţii sunt mai productivi dacă ascultă muzică în surdină etc. Iată cum libertatea de a alege lucrul de acasă poate fi avantajos şi din acest punct de vedere, al creării sau amenajării spaţiului de care fiecare are nevoie.
Dacă eşti părinte, cu siguranţă îţi prinde bine lucrul de acasă, dacă nu zilnic, măcar să ai disponibilă această opţiune atunci când ai nevoie de ea, când copilul este bolnav, când este nevoie să-l duci la cursuri suplimentare, când te vrea lângă el în momente importante din viaţa lui. Asta nu înseamnă nicidecum că faci muncă mai slab calitativ, asa cum poate mulţi sunt tentaţi să gândească. Înseamnă doar că, având posibilitatea unui program flexibil, ai şi responsabilitatea de a-ţi gestiona timpul zilei astfel încât să îţi duci sarcinile de lucru la bun sfârşit, totul în echilibru şi cu viaţa personală.
Câteva dezavantaje ale lucrului de acasă
Munca de la birou are o anumită structură şi o anumită rutină care organizează şi mobilizează angajaţii, astfel încât să nu se creeze haos. De asemenea, în timp, poate apărea o deconectare de echipă, la o comunicare slabă în interiorul acesteia şi într-un final la o productivitate scăzută. Tot legat de această componentă socială, se poate instala plăcerea şi nevoia de însingurare care de cele mai multe ori provoacă dezechilibru şi în viaţa personală, nu doar cea profesională. Rutina de pregătire și deplasare de acasă la locul de muncă și vice-versa este una cu un impact pozitiv major, atât asupra sănătății fizice, cât și a stării psihice prin trecerea, tranziția, deconectarea de la spațiul casnic la cel profesional și invers.
Lucrul de la birou, aspecte pro
Un avantaj major al lucrului de la birou îl reprezintă întocmai comunicarea face to face. Aceasta întăreşte relaţiile cu colegii, este mult mai clară decât comunicarea virtuală şi poate facilita creşterea productivităţii. Există domenii de lucru unde colaborarea face to face creşte capacitatea angajaţilor de a face conexiuni care să conducă la inovare.
Pentru acei angajaţi cărora le vine greu să îşi gestioneze timpul, lucrul de la birou poate să vină în ajutor pentru ca acolo există deja un program predefinit. Revenirea la birou poate ușura povara autodisciplinei și poate oferi structuri mai ușoare și gata să vină în sprijinul procesului de a completa o listă cu lucruri de făcut.
O cultură organizaţională benefică se construieşte greu şi se poate pierde uşor dacă angajaţii sunt “risipiţi”. Pierderea unei culturi poate împiedica organizarea eficientă a companiei, implicit obţinerea sau creşterea profitului acesteia.
Dezavantajele lucrului de la birou
Naveta, orele de lucru fixe, respectarea unui program de birou şi lipsa flexibilităţii sunt cele mai vizibile dezavantaje. Indiferent de condiţiile meteo, de cheful angajatului de a se aranja să meargă la birou, de problemele personale, trebuie să fie la birou zilnic pregătit de interacţiune, iar presiunea acumulată poate duce la epuizare.
Care mod de lucru este mai potrivit?
Această întrebare încă este supusă unor ample dezbateri pentru a aduce o soluţie care să fie atât în avantajul angajatorilor, cât şi al angajaţilor. Poate că una dintre soluţiile preferate de către cei mai mulţi angajaţi este împărţirea săptămânii de lucru în zile în care să poată lucra de acasă şi zile în care trebuie să se prezinte la birou. Acest mod de lucru hibrid oferă ambelor părţi implicate oportunitatea de a se construi un echilibru între viaţa profesională şi cea privată şi poate să devină un sistem ideal de optimizare a muncii în prezent şi în viitor.
O viaţă echilibrată ne conduce la obţinerea de rezultate pozitive.