The “village office”

The “village office”

Facilităţile tehnologice actuale au creat premisele pentru ca munca bazată pe informaţii – cunoaştere să poată fi realizată din orice locaţie după principiul “biroul este acolo unde eşti tu sau acolo unde vrei tu să fie”.

Şi în acest context pe pieţele dezvoltate a crescut ponderea persoanelor care lucrează ca liber profesionişti şi a serviciilor outsourcing prestate de firme mai mici sau chiar a angajaţilor companiilor care lucrează o parte din timp de acasă. Astfel, pe de o parte, se crează premisele pentru refacerea comunităţilor locale în care oamenii locuiesc (detalii pe http://fermakpi.wordpress.com/category/idei/), iar pe de altă parte, organizaţiile mai mari trebuie să aibă ca obiectiv strategic realizarea unor spaţii care să favorizeze coeziunea comunitară a profesioniştilor de care au nevoie, fie ei angajaţi sau colaboratori.

În acest fel, sediile organizaţiilor devin centre de resurse pe care colaboratorii le accesează atunci când au nevoie şi în plus trebuie să contribuie, în primul rând, la crearea spiritului comunitar din jurul afacerii respective. Astfel, amenajarea spaţiilor de birouri începe să se realizeze în jurul unei noi zone “office community plaza”. Este o zonă în care oamenii se pot întâlni spontan pentru a comunica informal, inclusiv la un ceai sau cafea. Spaţiul folosit în acest scop este în general compensat prin reducerea posturilor de lucru personale. Se implementează posturi de lucru rotative, non-teritoriale, în care acelaşi post de lucru este folosit de mai multe persoane, urmare a faptului că o mare parte din activitate se desfăşoară în afara companiei, iar ponderea angajaţilor care lucrează toată ziua la biroul din sediu este tot mai mică.

Grupul SAMAS, lider la începutul anilor 2000 pe piaţa europeană a mobilierului de birou, grup în care şi GreenForest a fost partener, a implementat în anul 2006 la sediul său central din Olanda conceptul „The Village Office”.

În spaţiul de birouri, structura socială a unei comunităţi săteşti a fost pusă în evidenţă prin cât mai multe elemente care să reflecte viaţa de zi cu zi într-un astfel de spaţiu. A fost alocat un spaţiu comun generos pentru „office community plaza”. S-au aplicat conceptele locurilor de muncă non teritoriale, au fost proiectate spaţii comune pentru unele departamente ca şi contabilitatea sau marketingul, locuri speciale pentru concentrare, muncă în echipă de doi sau mai mulţi oameni, diferite spaţii pentru comunicare, facilitarea creativităţii în ambienturi convenţionale şi neconvenţionale. De asemenea, sunt spaţii generoase pentru relaxare şi artă în care se regăseşte şi un perete de căţărat, un spaţiu de tip auditorium complet echipat cu sisteme multimedia şi altele.

Pe scurt, un „sat” unde oamenii se simt acasă, se pot întâlni unii cu alţii formal şi informal, în care au tot ce au nevoie, de la post de lucru la perete de căţărat, de la sală de conferinţe la scaune de relaxare.

PhD. Sebastian Capotescu
marketing manager