Lucrul de acasă vs. lucrul de la birou

Ultimile Articole

se:kit tetiera sedus

Se:kit în oferta GreenForest

Pentru că ne interesează să furnizăm mobilier de birou de calitate, anunțăm cu entuziasm adăugarea unui nou produs inovator în oferta noastră, scaunul Se:kit de la Sedus. Acest model promite…
Outdoor Office Day Urban Link 15

Competiția Urban Link 15′ – ediţia 2024

Anul acesta se va desfășura cea de a IV-a ediție a concursului Urban Link15’. Inițiat de Societatea ErgoWork și cofinanțat de GreenForest, acest concurs oferă studenților pasionați de arhitectură, design…

Lucrul de acasă vs. lucrul de la birou

lucru de acasa scaled

În România, conceptul de work from home (lucru de acasă) a luat amploare în perioada pandemiei de COVID 19, când foarte multe companii, pentru a-şi putea continua activitatea, au fost forțate să adopte această modalitate de lucru. Cu toate că măsurile de protecție s-au relaxat foarte mult, o mare parte dintre angajați preferă să continue lucrul de acasă, în timp ce companiile ar vrea să aducă la sediu cât mai mulți dintre angajații săi.

Există o diferență cheie între lucrul de acasă şi munca de la birou, iar aceasta constă în faptul că prima variantă îi oferă angajatului mai multă libertate şi flexibilitate. În schimb, munca de la sediul companiei le oferă angajaților posibilitatea de a socializa şi de a interacționa față în față cu colegii. Interacțiunile spontane dintre angajați, o cultură comună care să fie fundația grupului de lucru, creşterea şi învățarea împreună,  toate acestea sunt elemente care contribuie la performanță şi împlinirea profesională.

Lucrul de acasă, aspecte pro

Angajații pun tot mai mult accentul pe echilibrul dintre viața profesională şi viața privată. Acest aspect implică şi faptul că nu mai sunt dispuşi să petreacă foarte mult timp în trafic, timp pe care îl consideră pierdut, un timp pe care l-ar putea cheltui într-un mod productiv. Prin urmare, lucrând de acasă i se oferă posibilitatea să câştige acel timp. Tot legat de trafic, mai sunt şi alte beneficii ale lucrului de acasă, atât pentru angajați, cât şi pentru angajatori. Prima categorie poate face economii în ceea ce priveşte banii cheltuiți pe navetă sau pe mancarea în oraş, în timp ce firmele pot să economisească sume considerabile nemaiavând cheltuieli cu energia electrică, chiria spațiului plus alte aspecte ce țin de administrarea unui sediu de birouri. Un alt câştigător important al acestui mod de lucru este chiar Planeta noastră deoarece, fiind mai puține automobile în trafic, automat scade şi amprenta de carbon.

 

lucru de acasa

Foto: Free-standing desk se:desk Sedus – partener Greenforest

 

Fiecare angajat care alege să lucreze de acasă îşi poate amenaja oaza de confort care să îl ajute în creşterea productivității. Am mai scris într-un articol trecut că sunt diferite tipologii de angajați, unii preferă liniştea, alții se simt confortabil şi într-un spațiu cu dinamică, alții vor birouri mai pline de culoare, alții preferă culorile neutre, poate alții sunt mai productivi dacă ascultă muzică în surdină etc. Iată cum libertatea de a alege lucrul de acasă poate fi avantajos şi din acest punct de vedere, al creării sau amenajării spațiului de care fiecare are nevoie.

Dacă eşti părinte, cu siguranță îți prinde bine lucrul de acasă, dacă nu zilnic, măcar să ai disponibilă această opțiune atunci când ai nevoie de ea, când copilul este bolnav, când este nevoie să-l duci la cursuri suplimentare, când te vrea lângă el în momente importante din viața lui. Asta nu înseamnă nicidecum că faci muncă mai slab calitativ, asa cum poate mulți sunt tentați să gândească. Înseamnă doar că, având posibilitatea unui program flexibil, ai şi responsabilitatea de a-ți gestiona timpul zilei astfel încât să îți duci sarcinile de lucru la bun sfârşit, totul în echilibru şi cu viața personală.

Câteva dezavantaje ale lucrului de acasă

Munca de la birou are o anumită structură şi o anumită rutină care organizează şi mobilizează angajații, astfel încât să nu se creeze haos. De asemenea, în timp, poate apărea o deconectare de echipă, la o comunicare slabă în interiorul acesteia şi într-un final la o productivitate scăzută. Tot legat de această componentă socială, se poate instala plăcerea şi nevoia de însingurare care de cele mai multe ori provoacă dezechilibru şi în viața personală, nu doar cea profesională. Rutina de pregătire și deplasare de acasă la locul de muncă și vice-versa este una cu un impact pozitiv major, atât asupra sănătății fizice, cât și a stării psihice prin trecerea, tranziția, deconectarea de la spațiul casnic la cel profesional și invers.

Lucrul de la birou, aspecte pro

Un avantaj major al lucrului de la birou îl reprezintă întocmai comunicarea face to face. Aceasta întăreşte relațiile cu colegii, este mult mai clară decât comunicarea virtuală şi poate facilita creşterea productivității. Există domenii de lucru unde colaborarea face to face creşte capacitatea angajaților de a face conexiuni care să conducă la inovare.

Pentru acei angajați cărora le vine greu să îşi gestioneze timpul, lucrul de la birou poate să vină în ajutor pentru ca acolo există deja un program predefinit. Revenirea la birou poate ușura povara autodisciplinei și poate oferi structuri mai ușoare și gata să vină în sprijinul procesului de a completa o listă cu lucruri de făcut.

O cultură organizațională benefică se construieşte greu şi se poate pierde uşor dacă angajații sunt “risipiți”. Pierderea unei culturi poate împiedica organizarea eficientă a companiei, implicit obținerea sau creşterea profitului acesteia.

 

Lucru de la birou

Foto: Sedus – partener GreenForest

Dezavantajele lucrului de la birou

Naveta, orele de lucru fixe, respectarea unui program de birou şi lipsa flexibilității sunt cele mai vizibile dezavantaje. Indiferent de condițiile meteo, de cheful angajatului de a se aranja să meargă la birou, de problemele personale, trebuie să fie la birou zilnic pregătit de interacțiune, iar presiunea acumulată poate duce la epuizare.

Care mod de lucru este mai potrivit?

Această întrebare încă este supusă unor ample dezbateri pentru a aduce o soluție care să fie atât în avantajul angajatorilor, cât şi al angajaților. Poate că una dintre soluțiile preferate de către cei mai mulți angajați este împărțirea săptămânii de lucru în zile în care să poată lucra de acasă şi zile în care trebuie să se prezinte la birou. Acest mod de lucru hibrid oferă ambelor părți implicate oportunitatea de a se construi un echilibru între viața profesională şi cea privată şi poate să devină un sistem ideal de optimizare a muncii în prezent şi în viitor.

O viață echilibrată ne conduce la obținerea de rezultate pozitive.

Păstrăm
Legătura

CONTACTEAZĂ-NE:
Timișoara 300133, România
bd. Simion Bărnuțiu nr. 28
+40 256 490284, +40 256 226621
office@greenforest.ro
București 011469 România,
Galeria World Trade Center, piața Montreal nr. 10
+40 212 306060, +40 318 054123
bucuresti@greenforest.ro

Cluj Napoca 400221, România
str. René Jeannel nr. 8, incinta Novis Plaza
+40 364 737182
cluj@greenforest.ro